fbpx

Verse groenten zijn gezond

Verse groenten zijn gezond

Verse groenten (vooral biologische) bezitten essentiële voedingsstoffen. Essentiële voedingsstoffen zijn voedingsstoffen die we iedere dag nodig hebben om alle functies in ons lichaam goed te laten verlopen. Als we hiervan te weinig binnen krijgen, krijgt ons lichaam problemen. In alle soorten groenten zitten weer andere vitaminen, mineralen en vezels. Met een goede balans van deze belangrijke voedingsstoffen krijgen wij voldoende naar binnen. Belangrijk dus dat je verschillende verse groenten per dag eet. 

Variatie is goed voor je

Variatie in de groente die je eet is heel gezond. Alleen door gevarieerd te eten zorg je ervoor dat je lichaam voldoende van de verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dat hoeft niet elke dag dezelfde groente te zijn. De ene dag kun je best wat meer van het een en de volgende dag wat minder van een andere groente eten. Belangrijk is echter dat je, over een week genomen, voldoende gevarieerde groenten binnenkrijgt.

Groente zorgt ervoor dat je slank blijft

Verse groente kun je ongelimiteerd eten. De meeste groenten bevatten weinig calorieën en natuurlijke suikers, maar zitten vol vezels wat je een verzadigingsgevoel geeft. Verse groenten bevatten langzame koolhydraten waardoor je niet snel weer behoefte hebt aan voedsel.

Groente en stoelgang

Voor je algehele gezondheid is een goede darmwerking van groot belang. Bijna alle soorten groenten bevatten veel vezels. Deze vezels zorgen voor gezonde darmen en een goede darmpassage. De vezels worden in de dikke darm bewerkt door de goede bacteriën. Deze vezels zijn als het ware ‘eten’ voor de bacteriën. Hiermee stimuleren zij de darmwerking en daardoor blijft de ontlasting soepel. Ook groeien de goede darmbacteriën door de vezels. Op deze wijze zorgen de goede bacteriën ervoor dat schadelijke bacteriën geen kans krijgen en dat is weer goed nieuws voor je immuunsysteem.

Groene bladgroenten en bloedsuikerspiegel

Groene bladgroenten zijn extreem voedzaam en hebben weinig calorieën. Ze bevatten heel weinig verteerbare koolhydraten die de bloedsuikerspiegel doen stijgen. Groene bladgroenten zoals bijvoorbeeld spinazie en boerenkool zijn goede bronnen van verschillende soorten vitaminen en mineralen, waaronder vitamine C. Bij een onderzoek zorgde een verhoogde vitamine C inname voor lagere nuchtere bloedsuikerwaarden bij mensen met type 2 diabetes en hoge bloeddruk. Daarbij zijn groene bladgroenten een goede bron van bepaalde antioxidanten. Deze antioxidanten beschermen de ogen tegen maculadegeneratie en cataract, wat veelvoorkomende klachten zijn van diabetici. Om het kort samen te vatten: groene bladgroenten zijn rijk aan voedingsstoffen en antioxidanten die het hart en de ogen beschermen.

De kleuren van groente en fruit

Groen is gezond, zegt men vaak. Dat klopt wel, want de kleur groen wijst op de aanwezigheid van allerlei bijzonder nuttige voedingsstoffen. De belangrijkste kleurstof is chlorofyl, ook wel bladgroen genoemd. Chlorofyl werkt beschermend, omdat het een soort laagje in je darmen vormt. Ook ondersteunt chlorofyl het immuunsysteem en heeft het een positieve invloed op het zuurstofgehalte van je bloed.

Geel duidt op de aanwezigheid van kalium. Kalium is een mineraal waar mensen helaas veel te weinig van eten. Samen met natrium (zout) reguleert het je bloeddruk. Over het algemeen eten mensen veel te veel zout hetgeen de balans vaak ernstig verstoord. Met geel fruit ga je dat tegen! Vooral de honingmeloen en de banaan staan bekend om hun hoge kaliumgehalte. In bananen zit bovendien ook veel vitamine B6, hetgeen de werking van kalium verbetert.

Oranje groenten en fruit zitten vol carotenoïden, waaronder bètacaroteen. Dat wordt in het lichaam in vitamine A omgezet. Vitamine A is essentieel voor een goed gezichtsvermogen. Ook de weerstand en de botstevigheid worden erdoor verbeterd. Tot de oranje kleur behoren onder andere de zoete aardappel, pompoen, sinaasappel en mango.

Rood Tomaten, paprika’s en rode pepers hebben een bijzonder sterke anti-kanker werking door de grote hoeveelheid van de rode kleurstof lycopeen. Deze stof heeft niet alleen een kanker remmende werking (vooral prostaatkanker), maar beschermt ook tegen hart- en vaatziekten. 

Hoeveel groente en fruit moet je eten?

Groentes zijn essentieel voor jouw gezondheid. Toch eet 95 procent van alle Nederlanders minder dan de aanbevolen hoeveelheid van 200 gram groente per dag. Dat is zorgwekkend, want groenten zijn je grootste vrienden voor een lang en gelukkig leven. De oermens at ongeveer 500 tot 1000 gram groente per dag. Mensen die dagelijks 375 gram groenten en 300 gram fruit eten, schijnen 42% minder kans op vroegtijdig overlijden te hebben dan mensen die minder groente en fruit eten. Daarom raden landen zoals Australië ook deze hoeveelheid al standaard aan. Jammer genoeg wordt dit nog niet standaard geadviseerd in Nederland, maar je kunt beter te veel groenten en fruit eten dan te weinig!