Aandoeningen bij mensen van boven de 50

Welke 5 aandoeningen komen het meeste voor bij mensen boven de 50 jaar? Weet jij ze?  

Heb jij of ken jij iemand die hiervan de gevolgen dagelijks moet ondervinden?

Hart- en vaatziekten

Met stip op 1 staan de hart- en vaatziekten, denk aan hartinfarcten, beroertes, hartaanvallen en bijvoorbeeld hoge bloeddruk. Ken jij iemand die hier last van heeft? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten drastisch te reduceren. Ten eerst moet je natuurlijk niet roken. Gezond (biologisch) eten is ook aan te raden. De belangrijkste dingen die je echter kunt doen is te zorgen dat je geen overgewicht hebt en dat je voldoende beweegt. Voldoende intensief bewegen is misschien wel het allerbeste advies dat ik je kan geven. Mijn 10 K.I.L.I.O. oefeningen heb ik speciaal geschreven om mensen in beweging te krijgen. Het zijn allemaal korte intensieve interval oefeningen die per dag maar 5 tot 6 minuten van je tijd kosten. Wat heb jij over voor een goede gezondheid?

Overgewicht oftewel obesitasNet zoals bij hart- en vaatziekten geldt ook hier dat met voldoende lichaamsbeweging en een evenwichtig dieet veel problemen voorkomen kunnen worden. Ik richt mij vooral op mensen van 45 tot 55 jaar, want die hebben nog de kans om met voldoende motivatie en discipline iets aan hun levenswijze te doen. Dit is belangrijk, omdat, als je nu jezelf aanpakt en je gewoontes verandert, je op latere leeftijd al die chronische ziektes kunt vermijden. Wil je niet graag super gezond oud worden? Ik wel in ieder geval en als jij dat ook wilt, kan ik je daarbij helpen.

Spieratrofie oftewel zwakker wordende spieren

Spierkracht kan al na het dertigste levensjaar verminderen. Als je rond de 50 jaar oud bent, valt daar gelukkig iets aan te doen. Het belangrijkste wat je kunt doen, is om iedere dag een aantal van mijn K.I.L.I.O. oefeningen te gaan doen. Ze lijken erg eenvoudig en eigenlijk zijn ze dat ook, maar het geheim ligt in de intensiviteit. En die bepaal jij! Het gaat er dus niet om hoe lang je oefent, maar hoe intens. Totaal is dat maar zo’n 5 of 6 minuten per dag. Heb je dat er niet voor over om binnen hele korte tijd van (bijna) gezond naar super gezond te gaan? Daarbij kunnen ook goede voeding met voldoende proteïnes en bepaalde supplementen je spieren in optimale conditie houden. Ook daarin kan ik je de begeleiden.

Osteoporose oftewel zwakker wordende beenderen

De meeste mensen hebben op jonge leeftijd veel gedaan aan lichaamsbeweging. Dat heeft er voor gezorgd dat onze beenderen sterk en dik werden. Op latere leeftijd kan het gebrek aan lichaamsbeweging er voor zorgen dat onze beenderen zwakker worden. Het voorkomen van osteoporose kun je doen door: niet te roken, op je dieet te letten en voldoende lichaamsbeweging te nemen. Een goed dieet bevat voldoende proteïnes en calorieën, maar vooral ook voldoende calcium en vitamine D, welke beide essentieel zijn bij de vorming en het onderhoud van gezonde beenderen.

Problemen met het zicht

Ons zicht zal, naarmate we ouder worden, langzaam achteruit gaan. Maar ook hier kun je door de juiste preventieve maatregelen te nemen, ervoor zorgen dat dit niet zo snel hoeft te gaan. Een goede stap is om regelmatig een check-up te laten doen. Doordat het zo gradueel gaat, merken veel mensen amper dat hun zicht achteruit gaat. Hoe vroeger je dit vaststelt, des te sneller je maatregelen kunt nemen om dit proces te vertragen. En één van die maatregelen is gezond eten. Bepaalde voedingsstoffen helpen om onze ogen vochtig te houden en infecties te voorkomen. Een goed uitgebalanceerd dieet zal ons voorzien van wat onze ogen nodig hebben. Bepaalde omega-vetzuren, groene bladgroenten en vitamines A, C en E, zijn allemaal voedingsstoffen die goed zijn voor onze ogen. Mocht je ook hierin goed advies willen ontvangen, laat het me even weten.

One Response

  1. Els van wonderen 24 augustus 2018