fbpx

Fietsen is gezond

Waarom fietsen zo gezond is

Dat fietsen gezond is wisten we al langer. Maar waarom is dat zo? Fietsen is uitstekend voor lichaam én geest. Het is goed voor de spieren en longen en helpt tegen lichamelijke ongemakken en gebreken. Omdat fietsen een laagdrempelige manier van bewegen is, is het geschikt voor de meeste mensen. In deze blog staan 10 redenen waarom fietsen zo gezond is en waarom jij dus elke dag een rondje op je fiets zou moeten maken.

Fietsen is goed om vele ziektes te voorkomen

Met fietsen verklein je de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft fietsen een positief effect op je bloed. De samenstelling van je bloed verandert en door de beweging van het fietsen en je verhoogde hartslag gaat het sneller stromen. Dit stelt een arts-onderzoeker van het Leids Universitair Medisch Centrum. Ook worden de bloedvaten flexibeler en sterker en slibben ze minder snel dicht.

Fietsen is goed om te ontspannen en helpt tegen stress

Tijdens het fietsen is het mogelijk om even aan iets anders te denken. Lange ritten ontspannen de geest. Het heeft effect op je hele lichaam en gevoel; je lijf en ademhaling komen tot rust, maar ook je hoofd. Fietsen heeft positieve effecten op het verminderen van stressklachten en tijdens het fietsen maakt je lichaam bepaalde stofjes aan, zoals endorfine en serotonine. Deze stofjes geven een geluksgevoel.

Fietsen zorgt ervoor dat je beter slaapt

Uit onderzoek blijkt dat we beter kunnen slapen als we elke dag een stukje fietsen. Door slechts 30 minuutjes per dag te trappen val je sneller in slaap én slaap je zelfs een uur langer door. Door buiten te zijn en dat je hierdoor meer in het daglicht bent, ben je beter in staat je natuurlijke slaapritme terug te vinden. Daarnaast zorgt zonlicht ervoor dat de aanmaak van het stresshormoon cortisol vermindert. Dit kan weer bijdragen aan een goede nachtrust.

Fietsen helpt tegen overgewicht

Fietsen is een hele goede manier om die extra kilootjes kwijt te raken. Wist je dat je met 10 minuten fietsen je ongeveer 97 calorieën kunt verbranden? Fietsen is een low impact training, die de gewrichten bijna niet belast. Je maakt soepele en gelijkmatige bewegingen. Als je al wat zwaarder bent, is fietsen ook een goede oplossing. Het grootste gedeelde van je gewicht zit op het zadel, dus je knieën en enkels hoeven dit gewicht niet te dragen. Met fietsen verklein je de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Fietsen zorgt voor het 'breineffect'

Als je fietst zet je niet alleen je lichaam in beweging, maar ook je hersenen. Fietsen bevordert de bloedtoevoer naar onze hersenen, waardoor er meer zuurstof in ons brein terechtkomt. Zo worden er meer proteïnen geproduceerd om nieuwe hersencellen te creëren. Daarnaast zorgt fietsen ervoor dat de verschillende delen van ons brein beter met elkaar kunnen communiceren, waardoor onze cognitieve capaciteit vergroot. Dit houdt in dat onze inzichtelijke vaardigheden die te maken hebben met het denken; het verstand, het intellect en het menselijk kenvermogen, verbeteren.

Fietsen zorgt voor een betere spieropbouw

Tijdens het fietsen gebruik je niet alleen je benen en voeten om de trappers rond te kunnen draaien. Je gebruikt ook nog vele bijkomende spieren, onder meer om te sturen, in balans te blijven, om jezelf in positie te houden en om extra kracht te zetten. Met een regelmatige fietstocht werk je dus flink aan je spieropbouw. Als je een half uur tot een uur per dag fietst, is dat al voldoende voor het opbouwen van een goede conditie en sterkere spieren.

Fietsen is een sociale bezigheid

Je kan natuurlijk in je eentje fietsen, maar het is ook erg leuk om samen een fietstocht te maken. Tijdens het fietsen kun je gezellig kletsen, lachen en luisteren. Het begint al met naar school gaan; kinderen fietsen zelden alleen naar school. Als ze samen door weer en wind fietsen, scheppen ze al snel een band. Om je emotioneel goed te ontwikkelen, is het belangrijk om sociale contacten te hebben. Daar kan een fietstochtje met vrienden je dus bij helpen!

Fietsen kan altijd en overal

Fietsen is super laagdrempelig. Omdat het zo makkelijk te gebruiken is, pak je de fiets ook sneller. Je kan fietstochtjes inplannen op momenten dat je toch al ergens naar toe gaat, zo krijg je toch je beweging zonder dat je extra tijd kwijt bent. Ook kan je met de fiets op veel meer plekken komen dan met de auto. Met bijna 35.000 kilometer aan fietspaden in Nederland zijn er voor de meeste mensen nog genoeg plekjes te ontdekken.

De unieke fietsen van de firma van Raam

De tekst van deze blog heb ik in zijn geheel overgenomen van de website van de firma van Raam uit Varsseveld. Zij bestaan al 110 jaar en met hun 230 medewerkers fabriceren zij unieke aangepaste fietsen voor mensen die niet meer op een gewone fiets kunnen fietsen. Hun website www.vanraam.com is echt een bezoekje waard!

1. Alle informatie in mijn magazine ‘Super Gezond’ en in mijn speciale rapporten wordt te goeder trouw en op strikt vertrouwelijke basis verstrekt.

2. Niets uit mijn magazine ‘Super Gezond’ of uit mijn speciale rapporten mag worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, internet, sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram of in welke vorm dan ook, zonder daarvoor, vooraf, mijn schriftelijke toestemming te hebben ontvangen.

3. De informatie in het magazine en in de speciale rapporten is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden en mijn eventuele aanbevelingen zijn niet bedoeld om het advies van jouw arts of medisch specialist te vervangen.

4. Indien je de aanbevelingen uit mijn magazine of speciale rapporten wilt gaan opvolgen, raad ik aan om eerst het advies van je arts in te winnen.

5. Noch de schrijver van het magazine ‘Super Gezond’ (Gerard Nederpel), noch Freeflow International of Super Gezond Ouder Worden zijn aansprakelijk of verantwoordelijk voor enig verlies, schade of letsel veroorzaakt of beweerd te zijn veroorzaakt direct of indirect door de verstrekte informatie in het magazine ‘Super Gezond’ of in de speciale rapporten.

6. Indien je als lid van de Super Gezonde Gerard Club je niet houdt aan één van bovenstaande voorwaarden heb ik het recht om, zonder verdere opgave van redenen en zonder restitutie van eventuele reeds betaalde abonnementsgelden, jouw lidmaatschap onmiddellijk te beëindigen.

7. Het lidmaatschap van de Super Gezonde Gerard Club kost €9,95 per maand en dient vooruit te worden betaald. Een lid heeft recht op alle publicaties en kortingen zo lang hij/zij lid blijft. Het lidmaatschap mag te allen tijden worden opgezegd waarna alle rechten op publicaties en kortingen komen te vervallen.

Voor slechts €9,95 per maand ontvang je:

Jouw gegevens

Extra informatie

Jouw bestelling

Product Kosten
Lidmaatschap Super Gezonde Gerard Club  × 1 4.95 / maand
Kosten 4.95
Totaal 4.95
Recurring totals
Kosten 4.95 / maand
Recurring total 4.95 / maand
Eerstvolgende betaling: 27 oktober 2021
  • Selecteer je bank

Je persoonlijke gegevens zullen worden gebruikt om je bestelling te verwerken, om je beleving op deze website te optimaliseren en voor andere doeleinden zoals beschreven in onze privacybeleid.