fbpx

Havermout is supergezond

Havermout is supergezond

Havermout is ontzettend voedzaam en het zit vol belangrijke vitamines, mineralen en antioxidanten. Bovendien is het erg vezelrijk en bezit het meer eiwitten in vergelijking met andere granen. Havermout bevat ook een paar unieke bestanddelen, zoals de oplosbare bètaglucaanvezels en de avenanthramiden antioxidanten. Onder andere zorgt Havermout voor een lager bloedsuikerspiegel, bescherming tegen huidirritatie en vermindering van constipatie. Tevens is havermout erg vullend en kan het helpen om gewicht te verliezen. Het is duidelijk dat havermout behoort tot één van de gezondste voedingsmiddelen. Hieronder volgen een aantal bewezen gezondheidsvoordelen van het eten van havermout.

Havermout geeft veel energie

Haver is een energierijk product. Heel vroeger  en diende het als voer voor de werkpaarden op het land. Ook de boeren zelf, die toen erg arm waren, aten haver. Soms aten zij wel drie keer per dag havermoutpap. Ondanks dit eenzijdige voedingspatroon waren de boeren gezond en sterk. Haver was krachtvoer en dat is het nog steeds het geval. Ook wij, met onze vaak uitputtende werkzaamheden, kunnen deze krachtige energiebron goed gebruiken.

Havermout is voedzaam

Havermout is een goede bron van koolhydraten en vezels. Ook zitten er meer eiwitten en vetten in dan in de meeste andere granen. Verder bevat het vele belangrijke mineralen, vitamines, en antioxidanten zoals: Mangaan, Fosfor, Magnesium, Calcium, Kalium, Koper, IJzer, Zink, Foliumzuur, Vitamines B1, B3, B5 en B6. Qua voedingswaarde heeft het ca. 50 gram koolhydraten, 12 gram eiwitten, 5 gram vetten en 10 gram vezels, maar slechts 303 calorieën. Daardoor behoort havermout tot een van de meest nutriëntenrijke soorten voeding met relatief weinig calorieën.

Havermout helpt bij afvallen

Dankzij de vele oplosbare vezels in havermout, die de maag doet opzwellen, blijf je langer een voldaan gevoel houden. Om die reden is havermout een uitermate geschikt ontbijt. De koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen, zodat er geen snelle piek in het bloedglucosegehalte ontstaat. De vezels in havermout schijnen de insulinegevoeligheid te verbeteren en dat is weer gunstig voor het op peil houden van de bloedglucosespiegels. Omdat havermoutpap erg vullend is zorgt het ervoor dat je minder calorieën eet en daardoor gewicht verliest. Het bètaglucaan in de havermout maakt dat je maag er langer over doet om leeg te worden en wordt je gevoel van verzadiging groter. Het verzadigingshormoon PYY (Peptide YY) in de darmen zorgt voor minder calorieënopname en kan daardoor de kans op zwaarlijvigheid verminderen.

Havermout is glutenvrij

Havermout is van nature glutenvrij en daarom een prima alternatief voor mensen met coeliakie (glutenintolerantie) of glutensensitiviteit. Let er dan alleen wel op als je havermout koopt, want gewone havermout is vaak besmet met gluten uit andere granen zoals tarwe, gerst en rogge. Zo’n besmetting vindt dan plaats tijdens de oogst of gedurende het transport, in de opslag of in de bakkerij. Koop dus alleen havermout met een glutenvrij keurmerk. Pas als er op de verpakking staat dat het echt glutenvrij is, is het voor mensen met coeliakie veilig om te eten.

Havermout is rijk aan antioxidanten

Havermout bevat veel antioxidanten en de plantenstoffen polyfenolen. Het bijzondere is de unieke groep antioxidanten avenanthramiden, die je alleen in havermout vindt. Avenanthramiden helpen de bloeddruk verlagen omdat ze de productie van stikstofoxide verhogen. Stikstofoxide (NO) zorgt voor verwijding van de bloedvaten, hetgeen zorgt voor een betere doorstroming van het bloed. Bovendien hebben ze anti-ontstekings- en anti-jeukeffecten. Ook de antioxidant ferulazuur komt in grote hoeveelheden in havermout voor. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen schade van buitenaf of tegen schadelijke producten die bij de stofwisseling ontstaan.

Havermout is goed voor je hart

Hartfalen is een van de voornaamste doodsoorzaken in Nederland. Medicijnen zoals ACE-remmers en bètablokkers zijn niet erg effectief. Statines die worden voorgeschreven vanwege een hoog cholesterol raad ik altijd sterk af. Het is bewezen dat een hoog  cholesterol geen oorzaak is van hart- en vaatziektes. Van de mensen die een hartaanval krijgen overlijden bijna 40% kort na opname in een ziekenhuis en bijna 80% overlijdt binnen 5 jaar. Uit een studie van onderzoekers van de Universiteit van Harvard, bleek dat de kans op hartfalen met maar liefst 30% kan worden verminderd door ’s morgens een bord havermoutpap te eten. Ik ken een bijzonder supplement waardoor die kans daarop zelfs met meer dan 90% wordt verminderd!

Havermout en diabetes

Havermout (en andere granen) zijn rijke bronnen van magnesium, een mineraal dat betrokken is met meer dan 300 enzymen, inclusief de enzymen die betrokken zijn bij de productie van glucose en insuline. Onderzoek heeft vastgesteld dat een regelmatige consumptie van volkoren granen, zoals havermout, het risico op type 2 diabetes verlaagt. In een 8-jarige studie, waaraan 41.186 participanten deelnamen, toonden de onderzoeksgegevens de link tussen te weinig magnesium, calcium en andere voedingsstoffen en diabetes aan. Bij vrouwen, die vaak volgranen aten, was het risico op diabetes 31% lager dan bij vrouwen die maar weinig magnesiumrijke voedingsmiddelen aten.

Havermout en de postmenopauze

Voor postmenopauzale vrouwen met een hoge bloeddruk is het aan te raden om minstens 6 keer per week een bord havermoutpap te eten. In Amerika is er een 3-jarige studie gedaan die gepubliceerd is in het American Heart Journal. Daaruit bleek dat van meer dan 200 postmenopauzale vrouwen met hart- en vaatziekten, vrouwen die minstens 6 porties havermout of volkorengranen per week aten minder last hadden van atherosclerose (aderverkalking) of stenose (vernauwing van het wervelkanaal).

Havermout help bij constipatie

Ouderen hebben vaak last van constipatie met dikwijls een onregelmatige stoelgang. Alhoewel laxeermiddelen gewoonlijk wel werken is het toch aan te raden om dit probleem op een natuurlijke wijze op te lossen. Studies wijzen uit dat haverzemelen (de vezelrijke buitenkant van de haver) kunnen helpen om constipatie te verbeteren. Een proef wees uit dat dit probleem bij 30 ouderen werd opgelost toen ze 3 maanden lang dagelijks iets aten zoals havermoutpap, waarin haverzemelen zaten. Maar liefst 60% van de mensen die meededen met deze proef kon stoppen met laxeermiddelen, terwijl het gebruik van laxeermiddelen van de mensen in de controlegroep die geen haverzemelen hadden gegeten, was toegenomen met 8%.