fbpx

Proteïnen zijn belangrijk

Voldoende proteïnen eten is belangrijk

Dat voldoende proteïnen (eiwitten) eten belangrijk is, dat weet je waarschijnlijk wel. Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam. Ze helpen je niet alleen om spiermassa op te bouwen, maar ze helpen je ook om spiermassa in stand te houden tijdens het afvallen.  Daarnaast verzadigen eiwitten je goed waardoor je minder snel zult snacken tussen de maaltijden door. Toch vinden veel mensen het lastig om er voldoende van binnen te krijgen.

Waarom je genoeg proteïne moet eten

Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Eén van die voedingsstoffen is proteïne, ofwel eiwit. Eiwitten zijn de bouwstenen van alle weefsels in je lichaam. Je spieren gebruiken bouwstenen om te herstellen na een training, maar ook je immuunsysteem heeft eiwitten nodig om afweerstoffen aan te maken. Zo is het dus duidelijk dat eiwitten belangrijk zijn bij fitness. Maar ook als je niet of nauwelijks sport, heeft je lichaam proteïnen nodig. Ze dragen bij aan een gezonde huid, stevig en sterk haar en zijn goed voor nagels en botten.

De bronnen van proteïne

Eiwitten zijn goed voor je lichaam, maar wat zijn nu goede bronnen van eiwit? Eiwitten zitten in zowel dierlijke als plantaardige producten. Dierlijke eiwitten vind je onder meer terug in vlees, vis, zuivel en eieren en zijn makkelijk op te nemen door het lichaam. Dierlijk eiwit heeft een hoge biologische waarde. Het worden hoogwaardige eiwitten genoemd, omdat ze alle aminozuren (bouwstoffen van eiwitten) bevatten. Plantaardige eiwitten zitten onder andere in noten, granen, zaden, peulvruchten en groenten.

Eiwitrijk voedsel met weinig vet

Mocht je op je gewicht willen letten, dan is hier een overzicht van eiwitrijk voedsel met weinig vet. 

1. Kip en kalkoen. Dierlijke producten zitten vol eiwitten. Gevogelte is in een goede, magere bron. Kip is bij veel sporters een populaire keus, maar ook kalkoen is een uitstekende optie. 

2. Mager vlees. Vlees is eigenlijk onontbeerlijk voor het menselijk lichaam. De magere vleessoorten zijn rosbief, een biefstukje of een tartaartje (mijn favoriet). Zeker wanneer je gewend bent om veel vlees te eten zal je dit heel wat calorieën schelen. 

3. Vis. Vette vis is ontzettend gezond, maar je kunt met andere soorten vis, zoals schelvis, koolvis en kabeljauw, ook gezond eten. Ook garnalen en mosselen zijn prima te eten zonder dat je daar dik van wordt.

4. Eieren. Vooral biologische eieren zijn heel goed voor je omdat zij veel gezonde stoffen bevatten. Eigenlijk kun je eieren beschouwen als een complete maaltijd.

5. Hüttenkäse. Hüttenkäse is een heel jonge kaas. Dit kun je heel goed gebruiken als beleg op bijvoorbeeld een amarant cracker. Hüttenkäse is ook heel lekker in een salade.

6. Magere kwark. Magere kwark bevat nauwelijks vetten en zit vol eiwitten. Je kunt kwark op allerlei manieren gebruiken, zoals in een smoothie, maar je kunt het ook gewoon naturel eten. 

7. Peulvruchten. Het is misschien niet algemeen bekend maar peulvruchten, zoals linzen, erwten en bonen, bevatten veel eiwit. Een aanrader om eens wat vaker te eten!

8. Kiemgroenten. Ook kiemgroenten, zoals taugé en waterkers, is een eiwitrijk voedsel. Je kunt dit op brood eten of gebruik ze in de wok.

9. Semi-granen. Sommige graansoorten worden semi-granen of pseudo granen genoemd omdat het feitelijk geen granen zijn, maar zaadjes. De bekendste zijn onder andere quinoa, boekweit en amarant. Ze zijn gezond en eiwitrijk.

10. Spirulina. Wat ook aan dit lijstje niet mag ontbreken is spirulina, een algenpoeder. Het zit vol eiwitten en bevat daarnaast ook nog talloze andere vitaminen en mineralen.

1. Alle informatie in mijn magazine ‘Super Gezond’ en in mijn speciale rapporten wordt te goeder trouw en op strikt vertrouwelijke basis verstrekt.

2. Niets uit mijn magazine ‘Super Gezond’ of uit mijn speciale rapporten mag worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, internet, sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram of in welke vorm dan ook, zonder daarvoor, vooraf, mijn schriftelijke toestemming te hebben ontvangen.

3. De informatie in het magazine en in de speciale rapporten is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden en mijn eventuele aanbevelingen zijn niet bedoeld om het advies van jouw arts of medisch specialist te vervangen.

4. Indien je de aanbevelingen uit mijn magazine of speciale rapporten wilt gaan opvolgen, raad ik aan om eerst het advies van je arts in te winnen.

5. Noch de schrijver van het magazine ‘Super Gezond’ (Gerard Nederpel), noch Freeflow International of Super Gezond Ouder Worden zijn aansprakelijk of verantwoordelijk voor enig verlies, schade of letsel veroorzaakt of beweerd te zijn veroorzaakt direct of indirect door de verstrekte informatie in het magazine ‘Super Gezond’ of in de speciale rapporten.

6. Indien je als lid van de Super Gezonde Gerard Club je niet houdt aan één van bovenstaande voorwaarden heb ik het recht om, zonder verdere opgave van redenen en zonder restitutie van eventuele reeds betaalde abonnementsgelden, jouw lidmaatschap onmiddellijk te beëindigen.

7. Het lidmaatschap van de Super Gezonde Gerard Club kost €9,95 per maand en dient vooruit te worden betaald. Een lid heeft recht op alle publicaties en kortingen zo lang hij/zij lid blijft. Het lidmaatschap mag te allen tijden worden opgezegd waarna alle rechten op publicaties en kortingen komen te vervallen.

Voor slechts €9,95 per maand ontvang je:

Jouw gegevens

Extra informatie

Je bestelling

Product Kosten
Lidmaatschap Super Gezonde Gerard Club  × 1 4.95 / maand
Kosten 4.95
Totaal 4.95
Recurring totals
Kosten 4.95 / maand
Recurring total 4.95 / maand
Eerstvolgende betaling: 10 september 2022
  • Selecteer je bank

Je persoonlijke gegevens zullen worden gebruikt om je bestelling te verwerken, om je beleving op deze website te optimaliseren en voor andere doeleinden zoals beschreven in onze privacybeleid.