fbpx

Soep is gezond

Soep is erg gezond

Nederlanders eten bijzonder weinig groenten. Uit recente cijfers blijkt zelfs dat wij, van alle Europese landen, de minste groenten eten. In België eet men per persoon zelfs het dubbele van wat wij doen. Groenten doen veel goeds voor onze gezondheid, dus hoe krijgen we hier nu meer van binnen? Een ideale manier om meer groenten tot je te nemen is het regelmatig eten van verse soep. Veel kant-en-klare soepen zitten vol met suiker, zout en E-nummers. Vaak lijken de smaken van verschillende soepen hierdoor erg op elkaar. Gelukkig is het heel makkelijk om zelf soep te maken.

Soep vult de maag

Een van de grote voordelen van soep is het verzadigde effect. Soep vult de maag. Een bord soep voor de maaltijd zorgt ervoor dat je minder eet. Aan de andere kant kan een maaltijdsoep goed vullen. Om verzadigd te worden van soep moet je stukken groenten gebruiken en niet alles pureren. Dan is er nog de kwestie van bouillon. Een waterige bouillon geeft je een minder vol gevoel dan een gebonden of dikke soep.

Vitaminen en vezels

Een soep waar je verse groenten in doet zit vol vezels. Des te minder de groente wordt bewerkt, des te meer vezels er over blijven. Groenten zijn ook een belangrijke bron voor vitaminen (onder andere vitamine E en foliumzuur) en mineralen. Weliswaar gaat er bij het koken van de soep iets van deze stoffen verloren, maar er zijn ook stoffen die door het koken juist beter worden opgenomen. Lycopeen uit tomaten is daar een voorbeeld van. Hetzelfde geldt voor bètacaroteen in wortelen.

Hoeveel groente krijg je binnen met soep?

Soep is een gemakkelijke manier om een behoorlijk portie groenten binnen te krijgen. Dagelijks een bord soep eten is een goede manier om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten te komen. Hoeveel groenten je via een bord soep binnenkrijgt is natuurlijk sterk afhankelijk van wat je in de soep stopt. Soep bereid met 600 gr. groenten per liter water levert per portie van 250 ml ongeveer 150 gr. groenten op. Dat is ongeveer de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Het eten van soep draagt ook bij aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vocht van 1,5 liter.

Soep en de slanke lijn

Soep dankt haar populariteit aan de smaak, het gemak van het bereiden en de natuurlijke ingrediënten. Met een beetje fantasie zijn de mogelijkheden om te variëren eindeloos. Zo kun je bijvoorbeeld van groenten die kinderen niet lusten een soep maken die ze heerlijk vinden. Een ander voordeel is dat de meeste soepen weinig vetten en calorieën bevatten. Goed voor de slanke lijn dus, tenminste als je geen ingrediënten zoals kaas, room of vlees erin doet. Soep stilt ook de honger. Bij het eten van soep zet de maag uit, waardoor er een gevoel van verzadiging ontstaat. De receptoren in de darmen zenden dan een signaal naar de hersenen om te stoppen met eten. Ideaal dus om soep te gebruiken als onderdeel van een gezond afslankdieet.

Wees voorzichtig met zout

Bij een zelfgemaakte soep heb je vaak helemaal geen zout nodig want kruiden kunnen de smaak ook verrijken. Wees voorzichtig met bouillonblokjes want die kunnen behoorlijk zout zijn, soms wel 7 gram per liter. Het meeste zout vind je in kant-en-klare soepen en in oplossoepen. Als je bouillonblokjes gebruikt, kies dan zoutarme blokjes. Voeg verder zo weinig mogelijk extra zout toe aan de soep, maar gebruik andere kruiden en groenten zoals: nootmuskaat, paprika, peper, peterselie, prei, basilicum, bieslook, dille, oregano, lavas, rozemarijn, salie en tijm om de soep op smaak te brengen. Voeg geen zetmeelproducten toe zoals aardappelen, rijst en pasta. Je kunt veel beter pompoen of knolselderij gebruiken. Pompoen en knolselderij binden even goed als aardappelen maar bevatten 4 keer minder calorieën.

Recept voor een supergezonde en heerlijke kippensoep

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de voordelen van soep. Onder andere zou kippensoep je weerstand versterken. Hierbij het recept van één van de allerlekkerste en gezondste soepen die ik ken: de ‘anti-bacteriële’ kippensoep van mijn vrouw Tineke.

  • Koop bij de biologische slager 1,5 kg kipkarkas en laat deze in een grote soeppan met 2 liter bronwater 6 tot 8 uur zachtjes koken.
  • Daarna karkassen verwijderen, laten afkoelen en alle stukjes kippenvlees die er nog aanzitten vanaf halen en klein snijden (let op de hele kleine botjes!).
  • Het kostbare bouillonvocht door een zeef gieten en hierna weer teruggieten in de grote, inmiddels schoongemaakte, soeppan.
  • Vervolgens in de wok een paar eetlepels biologische kokosolie verwarmen en een mix van: 3 in grove stukken gesneden prei, 3 in stukken gesneden courgettes en 1 in stukken gesneden aubergine.
  • Doe er wat keltisch zeezout bij en laat alles een paar minuten zachtjes wokken.
  • Doe er een heel plantje van verse biologische thijmblaadjes bij.
  • Doe dit alles in de kippenbouillon en klopt dit met de staafmixer tot een romige massa.
  • Doe daarna het kippenvlees erbij, roeren en klaar!
  • Zo heb je voor een aantal dagen een heerlijke en gezonde soep.
  • Deze soep is een heerlijk geschenk voor iemand die zich niet lekker voelt. Daar knappen ze onmiddellijk van op!

Het bewaren van versgemaakte soep

Als je soep maakt, maak je dit vaak een grote pan. Een goed idee, want je er dan meerdere dagen van eten. Het is dan wel belangrijk dat je de soep goed bewaart, anders wordt het vrij snel zuur. Laat de soep zo snel mogelijk afkoelen en zet het pas in de koelkast als de soep echt koud is. Je moet de soep niet te lang op kamertemperatuur laten staan. Ook meerdere keren opwarmen is niet verstandig want op die manier krijgen bacteriën vrij spel. Wat je wel kunt doen is iedere keer de hoeveelheid nemen die je nodig hebt en dat opwarmen. Je kunt soep ook in kleine porties invriezen.