fbpx

Wat gebeurt er in je slaap?

Voldoende slaap

Slaap is belangrijk voor zowel je lichaam als je geest. Tijdens het slapen is je lichaam bezig zich te herstellen van de dagelijkse activiteiten. Bind- en spierweefsel krijgt de kans zich te herstellen. Ook het zenuwstelsel en je immuunsysteem worden in de slaap ‘onderhouden.’  Daarnaast is een goede slaap van groot belang voor onze hersenen. Mentale gevolgen van slaaptekort zijn: stemmingswisselingen, problemen met concentratie en geheugen. Daarnaast behoort een verminderd reactievermogen tot de gevolgen van een slecht of verstoord slaappatroon.

Wat gebeurt er als je niet slaapt?

Wanneer je consequent minder slaapt dan de aanbevolen hoeveelheid uren, kan dat zelfs grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Zo hebben volwassen mensen elke nacht gemiddeld ca. 8 uur slaap nodig om optimaal te kunnen functioneren. Slaap je te weinig, dan heeft dat bijvoorbeeld impact op je organen. En dat niet alleen. Langdurig slaaptekort geeft ook meer kans op obesitas, de ziekte van Alzheimer, hart- en vaatziekten, depressiviteit, concentratieproblemen en meer.

Wat is een goede slaap?

Een volwassene heeft normaal aan 7 of 8 uur slaap voldoende, maar sommigen voelen zich pas echt fit bij negen uur slaap. Over het algemeen geldt de regel: voel je je overdag fit, dan slaap je goed. Voel jij je overdag erg sloom, dan slaap je waarschijnlijk te veel.

Probeer eerder naar bed te gaan

Op tijd naar bed gaan is voor veel mensen moeilijk. De dagen zijn vaak behoorlijk volgepland en de late avond is dan het enige moment dat je voor jezelf hebt. Naar bed gaan wordt dan vaak nog even uitgesteld. Daarnaast is het voor veel mensen de vraag of ze ook daadwerkelijk kunnen slapen wanneer ze vroeg naar bed gaan. Toch is op tijd slapen vaak de enige manier om aan meer slaapuren te komen. Meer slaap is beter voor je gezondheid, je geluksgevoel en je productiviteit. Het is daarom zeker de moeite waard om de tijd wanneer je naar bed gaat te heroverwegen.

Tips om in slaap te komen

Hier een aantal tips op een rijtje om slaapgebrek te voorkomen of te verhelpen. 

1. Probeer een regelmatig slaappatroon op te bouwen. Iedere dag rond dezelfde tijd naar bed gaan is het allerbeste voor jouw lichaam.

2. Ga iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta op dezelfde tijd op. Houd 6 van de 7 nachten een vast regime aan van maximaal 8 uur in bed. Slaap niet uit na een slechte nacht.

3. Drink geen koffie met cafeïne voordat je gaat slapen. Ditzelfde geldt voor cafeïne houdende thee (theïne) en donkere chocolade. Het beste is om kruidenthee te drinken.

4. Vermijd voor het slapen het eten van zware maaltijden, maar ga ook niet met honger naar bed. Drink weinig na het avondeten, zodat je ‘s nachts minder vaak naar het toilet moet.

5. Zorg dat je voldoende frisse lucht in je slaapkamer hebt. Zorg dat je slaapkamer een rustige, kalme plek is waar je graag bent. Maak van je slaapkamer dus geen werkkamer.

6. De beste temperatuur om te kunnen slapen is rond de 16 of 18 graden. Ventileer je slaapkamer door de luchtroosters open te houden of je raam op een kier te zetten.

7. Een goed bed is ook heel belangrijk. Zorg voor een bed dat past bij je gewicht en lengte en investeer in een goed matras. Donkere overgordijnen zijn ook belangrijk voor een goede nachtrust.

8. Je slaapkamer is een plek om te rusten: weg met de T.V., computer en stapels papieren voor het werk! Houd stress en zorgen buiten de (slaapkamer)deur.

9. Vermijd heftige discussies, intensief studeren en spannende tv-programma’s kort voor het slapen gaan. De spanning die je daarmee opbouwt moet eerst weer worden afgebouwd.   

10. Probeer om, net voordat je gaat slapen, niet naar een beeldscherm te kijken; lees liever een boek of tijdschrift zodat je hersenen alvast tot rust kunnen komen. Je lichaam bereidt zich dan voor op de nachtrust. Wanneer je teveel prikkels krijgt, verstoor je dit proces.

11. Mediteer 10 of 15 minuten voordat je gaat slapen. Je slaapt dan sneller in en je krijgt een diepere slaap.

12. Niet in slaap kunnen komen? Blijf dan niet gespannen en gefrustreerd in bed liggen, maar sta op en ga iets ontspannends doen in een andere kamer. Ik word ’s nachts wel eens wakker en ga dan in de woonkamer een uurtje lezen of een puzzeltje doen. Daarna kan ik weer heerlijk inslapen.